Aspectes Didàctics TDAH
TDAH: ASPECTES DIDÀCTICS
a) El nen amb TDAH
necessita combinar curts períodes d’atenció amb acció manipulativa (principi d’activitat).
b) Les tasques s’han de dividir en etapes breus, determinar el temps de feina i atenció, i ajustar
la seva feina a aquest temps, que poc a poc s’anirà augmentant a mesura que el
nen progressi (principi de
seqüenciació).
c) No es pot passar d’una
etapa a l’altra fins que no hi hagi constància d’assimilació de
coneixements (principi de
progressió).
d) El nen necessita
contínuament saber els efectes de la seva actuació mentre aprèn, no
demorar reforçament ni ajudes (principi de
feedback).
e) El nen ha de poder seguir el seu ritme, fins i tot amb
adaptacions curriculars
e) El nen ha de poder
seguir el seu ritme, fins i tot amb adaptacions
curriculars específiques
per àrees (principi d’individualització).
f) En iniciar
qualsevol aprenentatge nou, el mestre s’ha d’assegurar que els primers intents
del nen siguin
exitosos, i així augmentarà la seva sensació de competència (principi del èxit).
Quan els símptomes específics del
TDAH s'uneixen a dèficits cognitius implicats en l'adquisició de les àrees
instrumentals bàsiques (lectura, escriptura i matemàtiques), estem parlant d'un
TDAH i d'una Dificultat d'Aprenentatge específica.
En aquest sentit, un mateix alumne
pot exhibir característiques tant del dèficit d'atenció amb hiperactivitat com d'una
dificultat específica en l'aprenentatge. Ambdues condicions tendeixen a tenir
factors etiològics similars com predisposicions hereditàries, factors
prenatals, retards maduratius... no obstant això el curs d'ambdós és diferent,
ja que els nens amb TDAH que presenten DA són més impulsius, treballen pitjor
de forma independent, cometen més errors quan se'ls exigeix rapidesa i són
aparentment més agressius que els nens que només presenten dificultats en l'aprenentatge,
malgrat que en ambdós casos el trastorn comporti un baix rendiment acadèmic.
Segons Ortiz (2004) la
coexistència de TDAH i DA ha generat un gran nombre d'investigacions
que intenten explicar la
naturalesa d'aquesta associació. En aquest sentit podem trobar des de
plantejaments que suggereixen que
el tipus commòrbid (TDAH/DA) és el resultat de sumar els
dèficits centrals d'ambdós
trastorns, a aquells altres plantejaments que plantegen l'existència
de dèficit cognitius comuns; o a
les explicacions que mostren l'existència de DA en alguns subtipus, sent
generalment, el subtipus predominantment inatent, el que està relacionat amb
DA, donant suport a la hipòtesi
que la inatenció contribueix a dèficits específics en l'aprenentatge.
Les dificultats pròpies del TDAH
es troben en les funcions executives. Les funcions executives consisteixen en el manteniment de l'activitat
cognitiva del subjecte sobre un determinat
tipus d'estímul o de tasca al llarg d’un període de temps (regulació de l'atenció
sostinguda).
Les funcions executives són un conjunt d'habilitats cognitives que permeten
l'anticipació i l'establiment de metes, el disseny de plans i programes,
l'inici de les activitats i de les operacions mentals, l'acte regularització i
el monitoratge de les tasques, la flexibilitat en el treball cognitiu i la seva organització en el temps
i en l'espai.
DSM-IV- TR (APA,
2002) els
criteris per a diagnosticar un trastorn de l’aprenentatge són els següents:
1. El rendiment en lectura, càlcul
o expressió escrita és substancialment inferior al que s’espera per edat,
escolarització i nivell d'intel·ligència, avaluat a través de proves
normatives.
2. Els problemes d'aprenentatge
interfereixen significativament en el rendiment acadèmic o les activitats de la
vida quotidiana que requereixen lectura, càlcul o escriptura.
3. Els trastorns de l'aprenentatge
han de diferenciar-se de variacions en el rendiment escolar, o de dificultats
degudes a manca d’oportunitats educatives, escolarització o mètodes d'ensenyament
deficients o a factors culturals. Si hi ha presència de dèficits auditius, visuals,
retard mental, trastorn generalitzat del desenvolupament o trastorn de la comunicació,
es diagnostica trastorn de l'aprenentatge si el rendiment acadèmic és significativament
inferior al que s'espera, segons el trastorn present.
Dificultat per a
aprendre les habilitats instrumentals relacionades amb la lectura, l'escriptura,
o el càlcul aritmètic, havent-se descartat deteriorament cognitiu greu o factors
ambientals, en l’etiologia de la discapacitat (MEC, 1992).