Criteris per a diagnosticar: Trastorn de l'Aprenentatge


Segons la DSM-IV- TR (APA, 2002) els criteris per a diagnosticar un trastorn de l’aprenentatge són els següents:


1. El rendiment en lectura, càlcul o expressió escrita és substancialment inferior (dues desviacions típiques) al que s’espera per edat, escolarització i nivell d'intel·ligència, avaluat a través de proves normatives.

2. Els problemes d'aprenentatge interfereixen significativament en el rendiment acadèmic o les activitats de la vida quotidiana que requereixen lectura, càlcul o escriptura.

3. Els trastorns de l'aprenentatge han de diferenciar-se de variacions en el rendiment escolar, o de dificultats degudes a manca d’oportunitats educatives, escolarització o mètodes d'ensenyament deficients o a factors culturals.
Si hi ha presència de dèficits auditius, visuals, retard mental, trastorn generalitzat del desenvolupament o trastorn de la comunicació, es diagnostica trastorn de l'aprenentatge si el rendiment acadèmic és significativament inferior al que s'espera, segons el trastorn present.

En síntesi, malgrat la manca de reconeixement de la categoria de DA com a entitat diferenciada, les coincidències a nivell de criteris diagnòstics entre els àmbits clínics i educatiu són altes a l'hora d'identificar una DA.
En ambdós casos implicaria necessàriament una gran dificultat per a aprendre les habilitats instrumentals relacionades amb la lectura, l'escriptura, o el càlcul aritmètic, havent-se descartat deteriorament cognitiu greu o factors ambientals, en l’etiologia de la discapacitat (MEC, 1992)..

Entrades populars